Chiński rynek samochodów urośnie ...
czytaj dalejToyota Motor Corporation (TMC) przedstawiła swe plany dotyc...
czytaj dalejTego jeszcze nie było! Walka z kryzysem sprawiła, że nowe s...
czytaj dalejStrona WWW: http://auto.dziennik.pl/artykuly/98341,samochody-uzywane-drozsze-od-nowych.html
Tego jeszcze nie było! Walka z kryzysem sprawiła, że nowe samochody stały się tańsze od używanych. Różnica w cenie występuje w przypadku modeli Volkswagena - Passata i Golfa, Skody Octavii, Hyundaia i10, Opla Corsy i Fiata 500. Zobacz, dlaczego tak się dzieje...
Powodem tych niecodziennych relacji cenowych jest rządowy plan dotowania kupna nowego pojazdu w przypadku oddania starego na złom, tańsze kredyty na zakup, obniżki cen oraz niska podaż dobrej jakości samochodów z drugiej ręki. Czynniki te zniekształciły rynkowe mechanizmy - donosi brytyjski magazyn motoryzacyjny "What Car?".
"Zniżka 2 tys. funtów szterlingów przy wymianie starszych modeli samochodów osobowych i dostawczych, w połączeniu z tańszymi pożyczkami na kupno nowego pojazdu powoduje, że inwestycja w nowe auto jest tańszą opcją niż w używane" - wskazuje magazyn.
"Rynek jest nietypowy. O ile ceny nowych samochodów wzrosły średnio o 9,5 proc., o tyle ceny używanych są obecnie o 30 proc. wyższe niż przed rokiem" - czytamy w magazynie. Jednak taka sytuacja nie utrzyma się długo. Jaki jest rzeczywisty stan rynku okaże się, gdy gospodarka stanie na nogi i rząd wycofa się z działań interwencyjnych.
Plan wymiany starych pojazdów na nowe, opracowany przez rząd i producentów samochodów w celu powstrzymania spadkowej tendencji sprzedaży, obejmował początkowo tylko pojazdy starsze niż 10 lat. Wzorowany jest na rozwiązaniach wprowadzonych wcześniej w Niemczech.
We wrześniu został rozszerzony na samochody osobowe starsze niż 9,5 roku i dostawcze starsze niż 8 lat. W ten sposób do planu zakwalifikowało się dodatkowo 100 tys. pojazdów; przedtem w grę wchodziło 300 tys. Z oferty skorzystało dotąd 200 tys. Brytyjczyków.
Kierowcy, którzy nie kwalifikują się do zniżki, do końca obecnego roku mogą jednak skorzystać na obniżce stawki VAT do 15 proc. z 17,5 proc. Z myślą o wsparciu rynku rząd opóźnia też wprowadzenie nowych podatków dla właścicieli pojazdów.
Przykładowe różnice:
Fiat 500 1.2
Nowy z rabatem - 6700 funtów
Używany 2008/08, 23 215 mil przebiegu - 6995 funtów
Hyundai i10 1.2
Nowy z rabatem - 5195 funtów
Używany 2008/08, 5000 mil - 5700 funtów
Skoda Octavia 1.4
Nowy z rabatem - 9495 funtów
Używany 2009/09, 3000 mil - 9995 funtów
Volkswagen Golf 1.6 TDI/90 KM
Nowy z rabatem - 12 430 funtów
Używany 2009/09, 200 mil, £16,200 funtów
Volkswagen Passat 2.0TDI/110 KM
Nowy z rabatem - 13 860 funtów
Używany 2009/09, 5442 mil - 14 488 funtów